Wanneer het bij het opstaan al mis gaat…

Stress, iedereen heeft er weleens mee te maken! Teveel hooi op je vork of lastige situaties, zorgen ervoor dat je hoofd overuren draait. ‘s Ochtends pak je het piekeren van de dag ervoor weer op. Het is alsof de nacht, die voor ontspanning moest zorgen, er niet is geweest…

Je start je nieuwe dag met een opgejaagd gevoel. Het zet de toon van de rest van je dag. Je morst bij het klaarmaken van je ontbijt. Je kunt je sleutels niet vinden en je schiet uit je slof. ‘ Zo’n dag’ zeg je tegen jezelf. Herken je dit? Dan is een ochtend meditatie iets wat je kan helpen.

Een meditatie helpt…
Of je nu gespannen bent omdat je het eigenlijk te druk hebt of doordat je in een lastige periode zit, een meditatie helpt. Het neemt dat wat er speelt niet weg, maar het helpt je wel met de situatie om te gaan. Tijdens de meditatie kun je gedachten los laten. Je maakt ruimte in je hoofd waardoor je weer helder kunt denken. Je begint je dag fris(ser) en met een schone(re) lei. Je kijkt en reageert weer objectief op de situatie.

Een rustige start van je dag waarin je aandacht geeft aan positieve gedachtes, zoals dankbaarheid en selfcompassie geven je zelfvertrouwen en ruimte in je hoofd. Dit neem je mee naar de rest van je dag. Je kunt na een meditatie je grenzen beter aangeven, wat bijvoorbeeld belangrijk is als je je realiseert dat je het te druk hebt!

Wanneer het allemaal geen feestje is…
Wanneer alles soepeltjes verloopt, is zitten op je matje en je aandacht naar je tevreden rustige zelf brengen, een feestje. Maar bij stress zullen negatieve gedachten en onrust, de overhand nemen, zodra je je ogen sluit. Toch is het goed om te gaan mediteren. Juist nu heb je het nodig en oefening baart kunst. Na een tijdje lukt het je beter om gedachten die opkomen te laten voor wat ze zijn, er geen aandacht aan te besteden en er zeker niet mee in gesprek gaan. Alles wat je voedt groeit en wat je niet voedt lost op. Dit geldt ook voor de negatieve gedachte en onrust. 

Tips:

  • Zorg voor een rustige omgeving, een fijne mat of meditatiekussen
  • Zorg dat je comfortabel zit, zodat je niet wordt afgeleid door onrustige spieren
  • Zet een rustgevend muziekje op wanneer dit je helpt
  • Sluit je ogen en breng je aandacht naar je adem
  • Breng je adem naar sensaties die je voelt in je lichaam
  • Dwaal je af naar je gedachten, breng je aandacht opnieuw naar je adem en lichaam
 

Ben je erg onrustig, dan helpt beweging…
Wat mij helpt wanneer mijn hoofd overuren draait, is BEWEGEN voor ik ga mediteren. Ik luister waar mijn lichaam om vraagt. Vaak zijn dat milde rekoefeningen zoals het losdraaien van mijn schouders en heupen. Ik beweeg mijn wervelkolom alle richtingen op en rek de achterkanten van mijn benen. De bewegingen leiden af van de gedachtenstroom.  De stretch oefeningen brengen de spierspanning omlaag en laten je energie stromen.

Als je voelt dat de storm een beetje is gaan liggen, kun je starten met je meditatie. Door de bewegingen zijn er allerlei sensaties voelbaar. Deze sensatie kun je gebruiken om te observeren. Het is een middel om je aandacht in het nu te houden. Leg de lat niet te hoog, voorkom ‘ik moet mediteren-stress’. Start met een korte sessie van 5 minuten bewegen en 5 minuten mediteren.

Wil je starten met mediteren? In de Back in Balans Online Acadamy staan een aantal Meditaties in Beweging. Check de Online Academy op deze site voor de mogelijkheden de lessen te kunnen volgen.